سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مزرعه انارک

یک روز در انارک

سید حسن فاطمی
دیروز 28/3/1388 با دعوت جناب آقای سید غلامرضا فاطمی مجاهد، سفری خانوادگی و تفریحی به انارک داشتیم و یک روز به یاد ماندنی را مهمان ایشان بودیم.
حدود ساعت 8 صبح به انارک رسیدیم. فرشها را بر سکویی، زیر سایه درختان سرسبز توت پهن کردیم. پس از صرف صبحانه، با راهنمایی آقای فاطمی از مزرعه و اطراف آن دیدن کردیم و با توضیحات ایشان، با انارک و بعضی فنون کشاورزی آشنا شدیم.
می گفت: بعضی مزرعه ها در اطراف ما برای رسیدن به آب، ناچار به حفر چاهی با عمق 170 متر شده اند اما ما با کندن 25 متر به آب رسیدیم و دائم در شبانه روز شش اینچ آب از آن استخراج می کنیم.
او از اینکه چاهش در روز تولد امام حسن مجتبی(ع) به آب رسیده، خوشحال بود و آن را به فال نیک می گرفت.
انارک مزرعه ای حدود صد هکتار است. هرچند انارک نامیده دارد اما علاوه بر انار، انواع درختهای دیگر نیز در آن پرورش می یابد. درختهایی چون: زردآلو، قیسی، توت، بیدمشک، گردو، بادام، آلبالو، سیب، سنجد و ... . علاوه بر انواع درختان، بخشی از این مزرعه زیر کشت گندم و جو می رود.
 آقای فاطمی در مورد علت پرداختن به انواع میوه چنین توضیح داد: هرکدام از این درختها در ایام خاصی از سال، بار می دهند. کشاورز برای امرار معاش بهتر، ناچار است انواع درختها را پرورش دهد تا همواره میوه ای برای عرضه داشته باشد. سال گذشته که سرمای شدید کشور را فرا گرفت، بخشی از درختها مثل انار خشکید. اگر ما درختان مقاوم دیگر نداشتیم، با بحران مالی شدید مواجه می شدیم.
این نقطه از کشور، که سی سال پیش منطقه ای موات بود، اکنون با همت شبانه روزی و عاشقانه آقای فاطمی مجاهد به صورت مزرعه ای سرسبز و پرفایده در آمده است. یکی از نعمتهای بزرگ داشتن شغلی مورد علاقه است. رفتارهای بانشاط و بی قرار آقای فاطمی به خوبی نشان دهنده عشق او به این حرفه بود. آن روز و در روزهای دیگر هیچگاه ندیدیم ایشان از حرفه خود ابراز نارضایتی کند. آن مزرعه باشکوه به روشنی حکایت از پشتوانه ای عاشقانه دارد. یکی دیگر از نشانه های علاقه مندی ایشان، اطلاعات زیاد او در مورد گیاهان است. حتی اطلاعات خوبی در مورد گیاهان خودرو دارد. گیاهی پرخار در بیابانهای اطراف را نشان داد که محل تجمع آفت هستند. آفتها در زمان مناسب در زمینهای کشاورزی منتشر می شوند. می گفت: کندن آنها از اطراف زمینها سبب کم شدن آفت می شود.
پس از پخت غذا بر اجاقی که کنار جوی آب با چوب برپا کردیم و صرف ناهار و استراحت، نزدیک غروب به طرف قم حرکت کردیم.
روزی با خاطره ای به یاد ماندنی داشتیم. در اینجا از جناب آقای فاطمی و همسر ایشان که متحمل زحمتهای زیاد برای تدارک این سفر تفریحی شدند، تشکر می کنم.



جمعه 88/3/29  سید غلامرضا فاطمی مجاهد
قالب وبلاگ